چرخه سنگ -سنگها (A 1)
 
زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
 
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : میلاد

 

 
لغات:
-خاكستر
-آذرين
-گدازه
-سنگ
-آتشفشان
مواد:
-مجموعة سنگ
پيش زمينه:
سنگ‌ها و مواد جامد بعضي سنگين و بعضي سنگين نيستند. سنگ‌ها از كاني‌ها ساخته شده‌اند كه اغلب اوقات كاني‌ها بسيار كوچكند و شما بدون ميكروسكوپ نمي‌توانيد آنها را ببينيد.
سنگ‌ها در تمام زمانها در تمام نقاط دنيا در حال تشكيل هستند. آتشفشانها، گدازه جديد را به سطح زمين مي‌ريزند كه پس از سرد شدن به شكل سنگ در مي‌آيد. گل سخت شده و عاقبت تبديل به سنگ مي‌شود. دانه‌هاي ماسه توسط سيمان به يكديگر چسبيده و با گذشت زمان تبديل به ماسه سنگ مي‌شوند. انسانها ماسه و گراول را با سيمان مخلوط كرده و سنگ ساخت بشر را به نام بتون مي‌سازند. سنگ‌ها هميشه در اطراف ما هستند ما روي سنگ‌ها زندگي مي‌كنيم. خاك حاصل از فرسايش سنگ است ساختمانها (به استثنا ساختمانهاي چوبي) از سنگ‌ها ساخته مي‌شوند. سنگ‌ها در زندگي روزمره ما بسيار مهمند.
سنگ‌هاي آذرين مادر تمام سنگ‌ها در نظر گرفته مي‌شوند مواد مذاب سرد شده و سنگ‌هاي آتشفشاني يا پلوتونيك را به وجود مي‌آورند. اصطلاح آتشفشاني يا پلوتونيك به فهم محل سرد شدن سنگ كمك مي‌كند. براي نمونه اگر ماگما داخل زمين سرد شود سنگ پلوتونيك و اگر سنگ مذاب (گدازه) از آتشفشان خارج شده و سرد شود سنگ آتشفشاني ناميده مي‌شود.
روش:
1-وقتي دانش‌آموزان وقتي پكتونيك صفحه‌اي را ياد گرفتند بياموزيد كه آنها سنگ‌هاي آتشفشاني هستند. اين سنگ‌ها آتشفشاني ناميده مي‌شوند زيرا در بيرون از آتشفشان سرد شده‌اند. ماگما مي‌تواند در داخل زمين هم سرد شده و سنگ‌هاي پلوتونيك را به وجود آورد. تمام سنگ‌هايي كه از سرد شدن ماگما يا گدازه حاصل مي‌شوند. سنگ‌هاي آذرين ناميده مي‌شوند. سنگ‌هاي آتشفشاني و پلوتونيك هردو آذرين هستند.
2- از دانش‌آموزان بخواهيد كه تصاويري از آتشفشان از مجله‌ها يا از اينترنت بياورند. تصاوير را بر روي برد براي تقويت مفهوم اصلي آزمايشگاه رسم كنيد.
3- «مجموعه سنگ» را براي دانش‌آموزان بخوانيد. اين كتاب نحوه تشكيل سنگ‌ها را به آساني و به شوخي بيان مي‌كند. در اين كتاب نويسنده كاني‌ها را به عنوان سنگ شرح داده است. در كتابهاي كودكان اين يك اشتباه معمول است. و اين براي يادگيري آنها بهتر است. چون دانش‌آموزان نمي‌توانند مفهوم كاني را درك كنند دچار سردرگمي مي‌شوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زمین شناسی- دبیرستان زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolzaminshenasi.LXB. ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 52
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 204
بازدید کل : 6820
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1